Nyelvhelyesség

Task 1

[megoldások és fordítások]

Task 2   Task 3  
hallott szövegértés   olvasott szövegértés
Az alábbiakban láthatod a 2023. májusi angol középszintű érettségi 1. nyelvhelyességi feladatának megoldását, méghozzá magyar fordításokkal együtt (a jobb megértés érdekében). Ebben a feladatban a megadott szavakat kell úgy átalakítani (pl. főnévből melléknevet csinálni), hogy passzoljanak a szöveg mondataiba.
A helyes válaszokat feketével emeltük ki a szövegben. Ezen felül az érdekesebb nyelvtani témakörökhöz tartozó szavakra ill. szerkezetekre rá tudsz kattintani a szövegben, és meg tudod tekinteni az adott nyelvtani témakör leckéjét egy külön oldalon. A fontosabb kifejezéseket (szavakat ill. szószerkezeteket) pedig listába gyűjtöttük az oldalsávban (ami mobil nézetben a lap alján jelenik meg), ahol meg is tudod hallgatni őket.
forrás: www.oktatas.hu
MAKE THEM HAPPY
BOLDOGGÁ (KELL) TENNI ŐKET
We asked flight attendants about the most (0) irritating things passengers do on planes.
Megkérdeztük a légiutas-kísérőket a legirritálóbb dolgokról, amelyeket az utasok a repülőgépeken művelnek.
As any frequent traveler will tell you, traveling by air can be a rather (1) stressful / stressed / stressing experience, especially as more and more flights are (2) delayed or canceled. But it's important to remember that (3) flying / flight is a miracle, and those who help you get from point A to point B safely — your flight crew members — deserve the highest respect.
Mint azt bármelyik gyakran utazó elmondhatja, a repülővel való utazás meglehetősen stresszes élmény lehet, különösen, mivel egyre több járat késik, vagy törlik azt. De fontos megjegyezni, hogy a repülés egy csoda, és azok, akik segítenek biztonságosan eljutni A pontból B pontba - a repülőszemélyzet tagjai - a legnagyobb tiszteletet érdemlik.
"Our job is much more than serving food and drinks. We are safety professionals and are trained to handle (4) emergency / emergent situations that can occur during a flight," Andy, a current crew member at a major airline, shared with Travel + Leisure.
"A mi munkánk sokkal több, mint ételek és italok felszolgálása. Biztonsági szakemberek vagyunk, és arra vagyunk kiképezve, hogy vészhelyzeteket kezeljünk, amelyek a repülés során előfordulhatnak" - osztotta meg Andy, egy nagy légitársaság személyzetének jelenlegi tagja a Travel + Leisure-rel.
So, how can you get treated like a VIP in the air by your cabin crew? It couldn't be (5) simpler: be nice.
Tehát, mi kell ahhoz, hogy VIP-ként kezeljen téged a levegőben a légiutas-kísérő személyzet? Nem is lehetne egyszerűbb: légy kedves.
"If you show me a little respect, I'll be more than happy to make your flight as (6) enjoyable as possible," said Andy.
"Ha egy kis tiszteletet mutatsz felém, több mint boldog leszek, hogy a repülőutadat a lehető legélvezetesebbé tegyem" - mondta Andy.
We carried out a survey to ask flight attendants about what passengers do that crew members find (7) annoying. Here are the most offensive actions you should avoid: touching a crew member without their (8) permission, asking for water (9) immediately upon boarding, using the bathroom at an inappropriate time, pressing the call bell every two minutes, and last but not least, not saying thank you.
Felmérést végeztünk, hogy megkérdezzük a légiutas-kísérőket arról, hogy mi mindent csinálnak az utasok, amit a személyzet tagjai idegesítőnek találnak. Íme a legbántóbb cselekedetek, amelyeket érdemes elkerülni: a személyzet tagjának megérintése az ő engedélye nélkül, víz kérése rögtön a beszállás után, a mosdó használata nem megfelelő időpontban, a hívócsengő kétpercenkénti megnyomása, és végül, de nem utolsósorban a köszönetnyilvánítás elmulasztása.